Meer dan honderd educatieboeren bezochten maandag 4 februari het tweede Congres Boerderijeducatie Nederland. Het thema van de dag was: Boerderijeducatie Voortgezet! Een dag speciaal voor de educatieboeren, om te vieren dat de samenwerking wordt voortgezet en om te inspireren over boerderijlessen aan het voortgezet.
Speciale gast van het congres was Hendrik Arends, directeur coöperatiezaken van Agrifirm. Hij kwam met zeer goed nieuws en liet de aanwezigen weten dat Agrifirm een langdurige samenwerking aangaat met het Platform Boerderijeducatie Nederland. “Leden van Agrifirm vinden het belangrijk dat wij initiatieven die bijdragen aan imagoverbeteringen van de sector een warm hart toedragen.” Daarbij gaat speciale aandacht uit naar sectoren die nu in mindere mate vertegenwoordigd zijn onder de educatieboeren. “Kinderen leren dat ‘planten aardig’ zijn. Dat is de missie die Agrifirm met de samenwerking kracht bij wil zetten.”
Het programma van de dag werd voorgezeten door Alice Booij van Cowtalk. Zij dankte de educatieboeren voor al hun inzet, want met eigen ervaring heeft zij ondervonden dat het niet zomaar iets is om een groep schoolkinderen op je bedrijf te ontvangen. “Jullie zijn de visitekaartjes van de diverse sectoren. Met veel professionaliteit laten jullie kinderen kennis maken met het agrarische bedrijf.”
Arjan Monteny, voorzitter van het platform Boerderij Educatie Nederland presenteerde de successen van de krachtenbundeling van alle educatieboeren in Nederland: “Samen werken wij aan de zichtbaarheid van educatieboeren in Nederland en dat werpt zijn vruchten af!”
Het congres werd gehouden bij Aeres Hogeschool te Dronten. Naast een viertal inspiratoren met sessies over ‘Boerderijlessen en voeding’, ‘Belevend leren in VO’, ‘Samenwerken met natuur’ en ‘Meer klassen op de boerderij’, was er ook de eindspreker Marald Mens. Het lerende Puberbrein, hoe ga je er mee om als educatieboeren? Startend met de anekdote uit de tijd dat hij als leraar met een klas pubers naar de boer ging, wist hij aanwezigen met humor en theorie verschillende handvatten mee te geven in wat je vooral wel en niet moet doen met een klas vol pubers.
Het was een geslaagde dag waarin verbinden en inspireren centraal stonden.
Kijk hier voor de foto-impressie van het congres.