Informatie voor de boer
Een bezoek aan de boerderij is voor een basisschool interessant omdat de leerlingen de leerstof beter snappen als zij zien en ervaren hoe het een en het ander in de werkelijkheid in elkaar steekt. Aanschouwelijk onderwijs zorgt voor een beter begrip. Daarnaast leren de leerlingen hun omgeving beter begrijpen als ze verbanden zien. Als ze leren dat niets op zichzelf staat.
De twee thema’s die in dit project centraal staan, ‘water’ en ‘boerderij’, komen op iedere basisschool wel een keer apart aan de orde. Echter, de manier waarop deze thema’s in dit project samengebracht worden, zorgt voor een extra gelegenheid om een les te volgen op de boerderij. Dit project geeft u als boer of als medewerker van de Unie van Waterschappen, een mooie kans om leerlingen de relevantie van uw beroep bij te brengen. In samenhang, waardoor de leerlingen hun blik verruimen.
- Introductiefilmpje Water op de boerderij voor de boer en de Unie van Waterschappen
- Handleiding voor de boer en de Unie van Waterschappen
Informatie voor de leerkracht
Een project over water en een project over de boerderij: twee onderwerpen die op iedere basisschool wel een keer apart aan de orde komen. In dit bijzondere project staat de relatie tussen die twee thema’s centraal. Leerlingen leren hun omgeving beter begrijpen als ze verbanden zien. Als ze leren dat niets op zichzelf staat. Een boerenbedrijf kan niet zonder water en de boer heeft invloed op het waterbeheer in Nederland.
Via de insteek van dit project wordt een bezoek aan de boerderij, waarbij een gastspreker van de Unie van Waterschappen aanwezig is, op een nieuwe manier relevant voor het onderwijs. Het bezoek is meer dan zien hoe een koe gemolken wordt of hoe een oogstmachine werkt. Het project zal de kijk op de wereld van de leerlingen verbreden en duidelijk maken dat veel met elkaar samenhangt.