Op 4 juli ontvingen enkele educatieboeren van Boerderijeducatie Gooi & Vechtstreek als eerste in Nederland het vernieuwde Keurmerk Boerderijeducatie Nederland uit handen van Annette van Velde, voorzitter van het Platform Boerderijeducatie Nederland. Het keurmerk staat voor veilige en hygiënische bedrijven die op een belevende wijze boerderijeducatie aanbieden.
Het keurmerk is ontwikkeld door het platform Boerderijeducatie Nederland. Dertien regionale samenwerkingsverbanden van educatieboeren zijn binnen dit platform actief. De deelnemende partijen hebben kwaliteitseisen gesteld aan de educatieboerderijen op het gebied van veiligheid, hygiëne en educatieve vaardigheden.
Het Keurmerk
Om het Keurmerk Boerderijeducatie Nederland te verkrijgen, moeten educatieboeren aan enkele basisvoorwaarden voldoen, zoals een verzekering voor de educatieactiviteiten, een verklaring omtrent gedrag (VOG), een BHV certificaat, de uitvoering van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) op hun bedrijf en het volgen van een training waarin ook de educatieve vaardigheden aan bod komen. Om in de praktijk te toetsen of een boerderijles de gevraagde kwaliteit heeft, vindt tot slot een ‘collegiaal bezoek’ plaats door een collega-educatieboer(in) en een docent. Bij een positieve beoordeling van het collegiaal bezoek, ontvangt het bedrijf het Keurmerk Boerderijeducatie Nederland.
Boerderijles
Afgelopen jaar gingen ruim 2.700 klassen, dat gelijk staat aan circa 65.000 leerlingen, naar de boerderij voor een praktijkles. De boeren doen vaak mee aan dit project om de kloof, die men soms zo ervaart, tussen de boer en de samenleving te verkleinen. Het aanbieden van een veilige en hygiënische omgeving waar veel beleefd kan worden, is daarbij belangrijk.
Een boerderijles voegt veel toe aan de theorie die de kinderen op school leren. Dit kan op het gebied van wereldoriëntatie en het besef van de wereld waarin de kinderen leven. Kinderen weten bijvoorbeeld vaak niet waar hun voedsel vandaag komt. Ook helpt een boerderijles bij de ontwikkeling van praktische vaardigheden zoals meten, determineren, interviewen en onderzoeken.