Negentien organisaties hebben hun samenwerking opnieuw bekrachtigd door het ondertekenen van het convenant ‘Platform Boerderijeducatie Nederland’ voor de periode 2021-2025. De organisaties zijn actief op het gebied van boerderijeducatie en hebben het gezamenlijk streven om ieder kind van de basisschool minimaal één keer in zijn/haar basisschooltijd op de boerderij of tuinderij te laten komen. En dan niet voor zomaar een bezoekje, maar voor een echte boerderijles!
Het platform verenigt ruim 325 agrarische bedrijven uit verschillende sectoren die zich richten op het basis- en voortgezet onderwijs, zowel regulier als speciaal. Kinderen kunnen hier zelf zien, horen, voelen en beleven waar gezonde voeding vandaan komt. ‘De samenleving vindt dit heel belangrijk. Goed dat ruim 325 agrarische bedrijven hier een gezamenlijk antwoord op geven’, zegt Arjan Monteny, voorzitter van het Platform Boerderijeducatie Nederland.
Het Platform Boerderijeducatie Nederland is actief sinds 2016 bestaat uit een samenwerking van negentien regionale initiatieven[1] op het gebied van boerderijeducatie. Partijen willen hierdoor komen tot een verdere professionalisering en uniformering van boerderijeducatie in Nederland. Daarvoor is het Keurmerk Boerderijeducatie Nederland ontwikkeld en maakt men gebruik van elkaars expertise.
Het platform wordt gefinancierd door de deelnemende educatieboeren en ontvangt subsidie van ZuivelNL en het overheidsprogramma Jong Leren Eten. De LTO vakgroep Multifunctionele landbouw levert menskracht om de doelstellingen van het platform gerealiseerd te krijgen. Educatieboeren ontvangen een vergoeding voor educatielessen van scholen, Agrifirm, Platform Melkgeitenhouderij, Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV), Stichting Blij met en Ei en ZuivelNL.
‘Het zou goed zijn als meer agribusinesspartijen zich zouden committeren aan het platform’, vervolgt Arjan. ‘Een praktijkles op de boerderij of tuinderij voegt veel toe aan de theorie. Jongeren weten vaak niet meer waar hun voedsel vandaan komt. Een boerderijles helpt kinderen bij wereldoriëntatie. Op een boerderij zijn maatschappelijke vragen over bijvoorbeeld leven en dood, voortplanting, voeding en gezondheid dagelijkse kost. Leerlingen leren hierover na te denken en ze te bespreken. Ook helpt een boerderijles bij de ontwikkeling van praktische vaardigheden, zoals meten, determineren, interviewen en onderzoeken.’
De deelnemende organisaties hebben kwaliteitseisen gesteld op het gebied van veiligheid, hygiëne en educatieve vaardigheden. Bedrijven ontvangen daarvoor het Keurmerk Boerderijeducatie Nederland.
[1] Agrarische Natuurvereniging Vockestaert, De Boer op Noord, Klasseboeren, Boerenwijs, Kiekeboer’n, Boerderij Educatie Limburg, Boerderijeducatie Amsterdam, Boerderijeducatie Laag Holland, Boerderijeducatie Gooi en Vechtstreek, Boerderij in de kijker, Boerderij-Educatie Rivierenland, Boerderij Educatie IJsseldelta, Leren bij de Boer, Boerderij Educatie Salland, ZuivelNL, De Lelystadse Boer, Stad en Natuur Almere, Kom bij de Boer, Boerderijeducatie Hollands Noorden
24 februari 2022