Tijdens een drukbezocht congres van Boerderijeducatie Nederland (BEN) voerden positiviteit, enthousiasme en eensgezindheid de boventoon. Met een gevarieerd programma viel er voor iedereen wat te halen, waarbij de passie centraal stond, inspireren het doel was en verbinden het resultaat.
Het Platform Boerderijeducatie Nederland bestaat inmiddels zeven jaar. Voorzitter Arjan Monteny, tevens voorzitter van de landelijke vakgroep Multifuncionele landbouw van LTO-Nederland, opende het congres. „De verbinding tussen boeren, burgers en de maatschappij komt steeds verder onder druk te staan. Soms lijkt het wel of we in twee parallelle werelden leven”, houdt Monteny, de educatieboeren en -boerinnen voor. „Het leggen van verbindingen rondom het erf, met de mensen uit de eigen omgeving gaat vaak veel makkelijker. Ik zie dan ook een belangrijke rol voor alle educatieboeren om de verbinding met de maatschappij, met de wereld om ons heen te herstellen.”
Boerderijeducatie werkt
Na zeven jaren BEN durft Monteny te stellen dat boerderijeducatie werkt. „De kennis over de herkomst van ons voedsel neemt toe. Het bewustzijn bij ouders en kinderen die een boerderij dan wel tuinderij bezoeken neemt toe. En de houding van kinderen en volwassen begeleiders ten opzichte van de sector verandert aantoonbaar na een bezoek aan de boerderij”, somt de voorzitter op. Het zijn de resultaten van een onderzoek van Britt Blokhuis, student aan Aeres Hogeschool in Almere, in samenwerking met het Louis Bolk instituut.
Inspiratie
Na de aftrap kunnen de deelnemers aan het congres kiezen uit een achttal workshops. In de verschillende workshops krijgen de deelnemers handvaten aangereikt om kwalitatief goede lessen in elkaar te zetten. Maken ze kennis het nieuwste lesmateriaal op het gebied van groenten en fruit. Leren ze hoe en in welke tijd van het jaar ze het beste in kunnen spelen op de leervragen van een basisschool. Gaan ze met elkaar in gesprek over wat educatieboeren nodig hebben om scholen te kunnen werven. En wat scholen nodig hebben om toe te happen. Lieke Verlind, student aan de Wageningen Universiteit, geeft uitleg over de nieuwe e-module, de Keurmerkcheck. En tenslotte deelt ‘Kom bij de boer’ de door haar uitgestippelde strategie om meer sponsors aan zicht te binden. De workshops hadden het doel de deelnemers te inspireren, te activeren en te verbinden. Een doel dat ruim gehaald werd, zoals goed te horen en te zien was tijdens de lunch en de afsluitende borrel.
Met Passie
Onderneemster Helma van den Anker sloot de dag af met haar kijk op de sector. Zij moedigt de aanwezige educatieve ondernemers aan hun verhaal te vertellen. „Ik zie zoveel passie in de sector, wees trots en draag uit. Het voedselverhaal is een uniek verhaal van de voedselmaker.” Van den Anker, zelf ook opgegroeid op een agrarisch bedrijf sluit haar presentatie af met de oproep: „Durf jezelf kwetsbaar op te stellen en je emoties te tonen. Jullie verhaal is bijzonder, maak daar gebruik van.”
Foto’s en presentaties van de dag
Foto’s
Presentaties: